ریجکت مقاله | دلایل و راهکارها

ریجکت مقاله | دلایل و راهکارها

ریجکت مقاله

ریجکت مقاله به معنی رد شدن مقاله توسط یک نشریه علمی است. هنگامی که نویسنده یک مقاله علمی را به یک نشریه ارسال می‌کند، نشریه ممکن است مقاله را بررسی کند و در صورت عدم تطابق با استانداردها و معیارهای علمی به مقاله ریجکت دهد. دلایل ریجکت مقاله می‌تواند شامل ناتوانی در تولید اثبات یا شواهد قوی، نامناسب بودن موضوع مقاله، کیفیت ناکافی یا ناقص بودن متن و نگارش، عدم جدید بودن محتوا یا عدم اهمیت علمی و کاربردی مقاله باشد. پس از ریجکت شدن، مقاله می‌تواند به نشریات دیگر ارسال شود یا نویسنده می‌تواند مقاله را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد و دوباره ارسال کند.

جهت ریجکت یک مقاله توسط یک مجله علمی می‌توان به علت‌های زیر اشاره کرد:

1. کیفیت ناپایدار مقاله: ممکن است مقاله بر اساس معیارهای علمی و کیفیت لازم برای انتشار در یک مجله علمی را نداشته باشد. این ممکن است به دلیل مشکلات در متن مقاله، تحلیل ناصحیح داده‌ها، نتایج ضعیف، متون تکراری یا عدم مطابقت با استانداردهای روش‌شناسی مربوطه باشد.

2. عدم نوآوری: ممکن است مقاله تکراری یا نیافته باشد و نتایج یا روش‌های مطرح شده در آن، پیشرفت یا ارزش خاصی نسبت به ادبیات موجود داشته باشند. در این صورت، مقاله شاید نتواند به عنوان یک مساهمه اصلی در حوزه مربوطه در نظر گرفته شود.

3. عدم تطابق با ساز و کار مجله: برخی مجلات ممکن است داشتن ساختار یا قالب خاصی برای مقالات مورد نظر خود داشته باشند. در صورتی که مقاله، نامه‌ای راهبردی یا بر نامه‌ریزی انجمن‌ها و کنفرانس‌ها در نظر نگیرد، ممکن است رد شود.

4. پژوهش‌های موازی: گاهی اوقات چندین پژوهش موازی در یک زمینه می‌توانند همزمان توسط افراد مختلف در حال اجرا باشند. در این صورت، یک مقاله با ترجیحی انتخاب می‌شود که بهترین نتیجه را بدست آورده است. مقالات دیگر ممکن است رد گردند.

5. مشکلات اخلاقی: مقاله‌ای که مشکلات اخلاقی مانند تقلب، دزدی از داده‌ها یا سوء استفاده از نتایج تجاری را نشان دهد، قطعاً رد خواهد شد.

احتمالاً دلایل دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد. در هر صورت، عدم رضایت از مجله می‌تواند دریافت منعکس شماره رد خواهد شد.

پس از ریجکت مقاله چه کنیم؟

همانطور که می‌دانید، گاهی اوقات ممکن است مقاله‌ای که ارسال کرده‌اید پس از بررسی اولیه توسط داوران مورد رد قرار گیرد. این امر معمول است و می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، از جمله عدم تطابق با موضوع و کیفیت نوشتاری ضعیف.

با دریافت اطلاعات در مورد ریجکت شدن، شما می‌توانید اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. در ادامه نکاتی را برای مقابله با این موقعیت ارائه می‌دهیم:

1. ارزیابی دقیق دلایل ریجکت: دریافت بازخورد از داوران و تحلیل دلایل رد مقاله بسیار مهم است. شما باید به دقت بررسی کنید که چه جوانبی از مقاله باید بهبود یابد و چگونه می‌توانید این بهبودها را اعمال کنید.

2. بازبینی و بازنگری: بعد از دریافت بازخورد، شما باید مقاله خود را مجدداً مرور کرده و اشکالات را برطرف کرده و بهبودهای لازم را انجام دهید. به عبارت دیگر، بر اساس نقدهای بدست آمده، مقاله را بازتوسعه دهید.

3. تلاش برای ارسال مجدد: پس از اصلاحات مورد نیاز، شما می‌توانید مقاله را مجدداً ارسال کنید. با این حال، در این مرحله ممکن است نیاز به تغییرات و بهبود بیشتری داشته باشید تا مقاله خود را ارسال کنید.

4. مشورت با دیگران: دریافت نظر مستقل دیگران می‌تواند مفید باشد. شما می‌توانید مقاله خود را به افراد دیگری که تخصص مشابهی دارند نشان دهید و از آن‌ها بخواهید که نظرات و پیشنهادات خود را درباره مقاله بدهند.

در نهایت، مهم است که به روح مثبت و اراده قوی پایبند باشید. ریجکت شدن یک مقاله برای هرکسی اتفاق می‌افتد و نباید باعث ناامیدی شما شود. با اعتماد به نفس و تلاش برای بهبودهای لازم، می‌توانید در آینده موفقیت‌های بزرگتری بدست آورید.

۱۴۰۲/۱۱/۰۷
|
سینا
آموزش ن
مقالات مرتبط
نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال

نحوه نگارش پروپوزال را در این بخش سعی داریم با ارائه نمونه فایل PDF آموزش دهیم. ع [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۷
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه ارشد و دکتری انتقال تکنولوژی

انجام پایان نامه انتقال تکنولوژی همانند  [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۵
|
سینا
انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکتری بتن

انجام پایان نامه بتن که به صورت آزمایشگاهی صورت می گیرد از موضوعات مهم در رشته عم [...]

۱۴۰۳/۰۲/۱۴
|
سینا
تیتیر های داغ
بیشتر
برگزاری آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز - آزمون ارشد و دکتری

اخبار روز در ادامه ارائه شده است. [...]

۱۴۰۲/۱۲/۰۳
|
ابن سینا
اخبار پژوهشی کشور

اخبار پژوهشی کشور | 1402

همراه ما باشید با آخرین اخبار پژوهشی کشور در بهمن ماه 1402. [...]

۱۴۰۲/۱۱/۱۱
|
ابن سینا
جدیدترین اخبار علمی کشور

جدیدترین اخبار علمی کشور - ابن سینا

جدیدترین اخبار علمی کشور را می توانید اینجا در وبسایت آکادم [...]

۱۴۰۲/۱۰/۱۸
|
ابن سینا
آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور | تمدید ثبت نام کنکور

آخرین اخبار علمی - پژوهشی کشور در ادامه به حضورتان ارائه می گردد. [...]

۱۴۰۲/۰۹/۱۵
|
ابن سینا
آخرین اخبار کشور

اخبار علمی - پژوهشی کشور

در این بخش نظر شما را به گزیده از اخبار علمی - پژوهشی کشور جلب می نماییم. [...]

۱۴۰۲/۰۸/۲۹
|
ابن سینا
به ما بپیوندید
بیشتر
آموزش پایان نامه
تلفن: 02128422160
شماره موبایل: 09104742571
اهداف ابن سینا
آموزش پایان نامه
آموزش چاپ مقاله
آموزش اکسپت مقاله
چاپ کتاب